Samantha Maes - Hij schold me uit en ik vond dat terecht - jonge artsen medisch anios aios reacties uitschelden vervelend gedrag ziekenhuizen ervaringsverhaal jonge arts

“Hij schold me uit en dat vond ik terecht”

Tijdens een intervisiegesprek over ‘fouten maken’, neemt een 3e jaars arts in opleiding (AIOS) het woord: “Ik heb ook weleens een fout gemaakt. Het liep gelukkig goed af, maar de dienstdoende supervisor schold me wel uit. Het had goed mis kunnen gaan. Dus ik vond het terecht dat ie me echt even afblafte in het bijzijn van de patiënt.”

Na deze opmerking is het even stil onder de AIOS. Sinds een aantal jaar mag ik deze groep jonge dokters in opleiding tot internist – in een perifeer middelgroot ziekenhuis – begeleiden als zij intervisie hebben. Tijdens dat gestolen uurtje tijdens de lunch, dat altijd onrustig is vanwege de vele telefoontjes en de in en uitlopende artsen, worden dingen besproken die niet over de inhoud gaan van het werk. Zaken als veeleisende familie, onhandige gesprekken met de verpleging en hoe blijf je overeind tijdens de intensieve Covid-zorg staan op het programma. De onderwerpen worden uiteraard door de AIOS zelf aangedragen.

Ik ben oprecht ontsteld over de vanzelfsprekendheid dat schelden door een begeleider op een AIOS gewoon wordt gevonden.

En deze keer staat fouten maken op het programma. En vooral of je daarover moet communiceren of niet. Ik ben oprecht ontsteld over de vanzelfsprekendheid dat schelden door een begeleider op een AIOS of ANIOS gewoon wordt gevonden. En dat dus in een werkomgeving waar je moet werken en dus leren op levend materiaal, waardoor je dus al extra kwetsbaar bent. Dit maakt de werkomstandigheden per definitie onveilig. Als je van je begeleider kunt verwachten dat hij uithaalt naar je. En dat zelfs in het bijzijn van de patient en soms ook de familie.

Een veilige leeromgeving voor artsen

Juist als je kwetsbaar bent als werknemer dient je begeleider je te back-uppen. En dus juist als je dingen moet leren, omdat je ze nog nooit hebt gedaan, heb je support en aanmoediging en een veilige leeromgeving nodig. Zodat je wordt gecorrigeerd als het mis gaat en je het later nog eens kunt doen. Op een veilige manier.

Arts worden kun je maar op één manier. Eerst ongeveer 5,5 jaar in de boeken, dan een aantal co-schappen lopen en daarna moet je het gaan dóen. En dan worden er dus fouten gemaakt. Zo gaat dat. Maar na die 6 jaar studie beloof je als arts dat je altijd je best zal doen om de patient juist te behandelen. Ik ken niet één arts die met opzet een patiënt verkeerd behandelt of bewust een fout maakt.

Een fout toegeven als je hebt gezworen dat je je patiënt goed zult behandelen, is al een straf op zich. Dus mildheid en begrip zijn hier meer op zijn plaats.

Hoe kan het dan toch zijn dat in de cultuur van een ziekenhuis een fout maken zó hard wordt gestraft, zelf als er (nog) geen kritische gevolgen zijn? Hoe kunnen we nou van onze artsen in opleiding verwachten dat ze alles in één keer foutloos kunnen doen? Dat is niet realistisch en dus zullen we de verwachtingen daarover moeten bijstellen. En ervoor zorgen dat als er een fout wordt gemaakt, je die als AIOS of als specialist kunt bespreken, feedback kunt vragen en een oplossing kunt vinden voor het ontstane probleem.

Rutte zei aan het begin van de coronaperiode: regeren betekent met 50% van de gegevens 100% van de beslissingen nemen. En toen werd er al gezegd: dat moeten dokters altijd. En zo is het. En dat moet je leren, daar moet je in groeien en ontwikkelen. Een fout toegeven als je hebt gezworen dat je je patiënt goed zult behandelen, is al een straf op zich. Dus mildheid en begrip zijn hier meer op zijn plaats.

De supervisors en opleiders van de toekomst

In de intervisiegroep is naar aanleiding van dit verhaal een levendige discussie ontstaan. Het is geen makkelijk onderwerp, maar de aanwezige AIOS zijn het met elkaar eens: zij vormen de supervisors en opleiders van de toekomst, en zij zijn wel unaniem vóór een veilige leeromgeving waar fouten bespreekbaar zijn.

Als het uurtje is afgelopen gaat de groep weer verder met levens redden, visites lopen en patienten en familie te woord staan. En ze hebben een actielijst gemaakt. Zij gaan elkaar onderling aanspreken op dingen die niet helemaal zijn goed gegaan en met de supervisoren bespreken hoe fouten maken binnen dit ziekenhuis geen taboe meer hoeft te zijn.

Hands up voor deze mooie groep young medical professionals die de toekomst in de ziekenhuizen voor de AIOS een beetje mooier gaan maken!

Meer weten? Ontdek wat coaching jou als medisch professional kan brengen.

Wil jij ook vanuit verlangen, energie en plezier je werk doen? Schrijf je in voor mijn nieuwsbrief  en ontvang ervaringsverhalen, tips en adviezen over persoonlijke ontwikkeling en groei.

 

 

Gerelateerde blogs

Gezonde werkplek

De Zusterpostcast

“Kan jij niet meelopen op de afdeling en me dan influisteren wat ik moet zeggen als ik in zo’n situatie zit?’ Dit hoorden mijn collega ...
Lees meer
Samantha Maes - training en coaching senior trainer coach in Streefkerk regio Rotterdam
Zorg voor jezelf

Veranderkracht

“Life is like photography, we develop from the negatives”. Ooit was het zo dat je foto’s moest ontwikkelen vanaf het negatief. Dat is een proces ...
Lees meer
Zorg voor jezelf

Verwachtingen, de gevangenis in je hoofd.

De zon schijnt, eindelijk! Het is half april, de zon heeft nog maar bar weinig geschenen dit jaar. En ik had wel iets anders verwacht ...
Lees meer
Samantha Maes uitzicht
Zorg voor jezelf

Burnout

Burnout. Er is al zoveel over gezegd en geschreven. Johann Legendre, zelf een hulpverlener en expert op dit gebied, heeft mij geïnterviewd over dit fenomeen. ...
Lees meer
Samantha Maes - senior team coach coaching medisch specialisten ziekenhuis - medisch centrum academisch ziekenhuis zorgprofessionals blog - hoog ziekteverzuim verloop zorgpersoneel ziekenhuis
Gezonde werkplek

Wat te doen aan veel verloop en hoog ziekteverzuim bij zorgpersoneel?

‘Er is veel verloop bij ons en het ziekteverzuim is hoog. We merken dat de sfeer onderling niet aangenaam is en er wordt veel geroddeld. ...
Lees meer
Samantha Maes - senior team coach coaching medisch specialisten ziekenhuis - medisch centrum academisch ziekenhuis zorgprofessionals blog 5
Gezonde werkplek

Over passie en moraalridderij – en gezond samenwerken als team

Er was eens…. Een zeer bevlogen team waar alleen maar hele gedreven mensen werkten met heel veel passie. Ze deden waar ze goed in waren, ...
Lees meer
Samantha Maes - systemische paarden coaching voor zorg professionals medisch experts teamcoaching
Op pad met de paarden

Wat is systemische paardencoaching? Luister de podcast!

Zie je door de bomen het bos niet meer wat betreft coaching? En als het om de toegevoegde waarde gaat van paarden is het je ...
Lees meer
Gezonde werkplek

Verbinding op de werkplek: afstand en nabijheid

Verbinding op de werkplek: de balans tussen afstand en nabijheid “Ik heb nooit zin om met haar samen te werken want ze is zo negatief.” ...
Lees meer
Samantha_Maes_coaching_training_senior_trainer_coach_medisch_professionals_regio_rotterdam
Zorg voor jezelf

De Intuïtieve realiteit van de dokter

Hoe zit dat nou met besluiten nemen? Hoe verhouden gevoel en ratio zich tot elkaar? Of zelfs intuïtie? Wat zijn de verschillen en wat doe ...
Lees meer
Zorg voor jezelf

Waarom nemen soms moeilijker is dan geven

Het klinkt bijna onwaarschijnlijk: mensen vinden ontvangen en iets écht nemen soms lastiger dan geven. Zeker in de gezondheidszorg. Maar hoe zit dat dan?   ...
Lees meer
Samantha Maes - senior trainer coach professionals - paardencoaching - als hulp vragen lastig is - jong en veel verantwoordelijkheid een zware last
Op pad met de paarden

Als hulp vragen niet lukt

Haar moeder heeft contact opgenomen met mij. Officieel is haar dochter volwassen, want ze is intussen 18 jaar. Maar natuurlijk draagt haar moeder ook nog ...
Lees meer
Gezonde werkplek

Waarom een feedback-training niet werkt

‘We zijn op zoek naar een trainer die een feedback-training kan geven voor het hele team. Het is al een tijd onrustig in het team ...
Lees meer